Je inleven in je kind is een eerste handige stap op het moment zelf. Je kan erkenning geven voor het gevoel van je kind en benoemen dat die er mogelijk weinig zin in heeft. “Ik zie dat je er niet zoveel zin in hebt. Dat kan ik me goed voorstellen. Wat mij altijd helpt is een liedje opzetten. Zullen we dat eens proberen?” Of misschien is je kind heel ongeduldig om met een volgende activiteit te starten: “Ik zie dat je zo graag al met de klei wilt starten. Je kan bijna niet wachten. je zou willen dat het opruimen al gedaan was zodat je meteen kan beginnen kleien.” Meer tips rond omgaan met emoties vind je hier.
Het helpt ook om te verduidelijken waarom opruimen belangrijk is:
Structuur brengen in het opruimen kan zeker ook helpen. Op school of het kinderdagverblijf is dit vaak het geval en vaak hebben ze ook een bepaald liedje om hierbij te ondersteunen. Dit kan je zeker doortrekken naar je thuis. Wanneer het een gewoonte is om telkens na het spelen van een spel eerst dat spelletje op te ruimen voor ze iets anders gaan doen, zal het ook makkelijker worden om dit elke keer opnieuw te doen. Zo wordt het meer een vanzelfsprekendheid.
Maar vaak spelen er een nog aantal andere zaken mee waar je best ook eens bij stilstaat:
“Ruim je kamer op” is nogal vaag. Zorg er voor dat het duidelijk is wat je wilt: jij hebt misschien een heel ander beeld van wat een opgeruimde kamer is dan je kind (of dan je partner 😉 ). Het kan bijvoorbeeld helpend zijn om te zeggen “Leg al je kleren in de wasmand en leg de auto’s in de doos.”.
Door een concrete opdracht te geven zoals bijvoorbeeld: “Jij mag alle dieren in de zak stoppen.” Of “Doe jij de blauwe blokken in de doos? Dan doe ik de groene.” creëer je duidelijkheid, geef je houvast én krijgt je kind het gevoel dat dit iets is wat haalbaar is zodat de kans groter is dat hij er aan begint.
Verwacht niet dat je kind er helemaal alleen aan begint, enkel en alleen omdat jij een opgeruimde woonkamer belangrijk vindt! Begin zelf met opruimen en de kans is groter dat je kind mee komt helpen, zeker bij peuters en kleuters! (Bij tieners zal dit helaas niet helpen….) Sta er zeker ook eens bij stil hoe goed jij je eigen spullen opruimt ;).
Kinderen hebben behoefte aan autonomie, dit kan je stimuleren door je kind keuzes te geven. Bijvoorbeeld: “Wil jij de knuffels of de poppen opruimen?” of “De dino’s, de boeken en de auto’s moeten weer op hun plaats. Welke wil jij doen?“
Probeer eens om er een wedstrijdje van te maken door te timen hoe snel je kind of jullie samen kunnen opruimen. Je kan de score zelfs bijhouden en volgende keer proberen jullie score te verbeteren. Of kies 1 item dat de geheime schat is. Achteraf wordt onthuld wie de schat heeft opgeruimd en de opruimkoning of -koningin van de dag is.
Heb jij nog tips? Ik ben ontzettend benieuwd om ze te horen!
© Verbindend Opvoeden 2024